En nyttig onsdag

I onsdags hade Anna ordnat så vi fick föreläsningar på tolkcentralen, hörselhab och en föreläsning av en kille som har c.i. (cochlea implantat). Otroligt intressant!

Jag tror att jag blev mest fångad av föreläsningen på eftermiddagen.
Killen som berättade hade varit hörande när han föddes men blivit döv av en sjukdom när han var liten. Ingen förstod dock att han var det, och när hans mamma uppmärksammade det för omvärlden så sa man att det kanske var henne det var fel på, inte pojken.

Ett exempel var när en testmänniska ringde i klockor på sidorna vid hans öron. Men han såg klockorna och vände sig av nyfikenhet. Så höll det på länge, men efter många om och men så fick han ett implantat när han var sju år. När han var 12 år började han prata.

Nu går han på gymnasiet och pratar som vem som helst. Otroligt fascinerande. När han tar av sig implantatet så är han döv. Vilken fantastisk uppfinning.

Jag kan inte förklara hur det fungerar, så mycket kan jag tyvärr inte. Men kanske kan bilden hjälpa.




Om någon är intresserad av det här finns mer att läsa på:

http://www.cochleaimplantat.se/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0