Björn Ferry - citatkungen

"Det känns jävligt surt. Men jag har inte gett upp. Dom ska pissa dom där också"
- Ferrys dopingattack ,mot tvåan Michal Slesinger, Tjeckien och trean Andrej Deryzemlija, Ukraina. efter att ha missat bronsmedalj med knappt nio sekunder i VM-premiären i italienska Antholz  2007.

"Jag trodde de var dopade, jag tror fortfarande att de var dopade. Så det är väl inget konstigt med att säga det"
- Ferry förklarar sitt första uttalande om Slesinger och Deryzemlija,.

"Man har ju sett att doping har blivit vanligt inom cykling, det skulle ju vara tråkigt om det spridit sig till vår sport."
- Ferry efter att tyska medier pekat ut de tyska åkarna i världseliten som dopade under Skidskytte-VM i Östersund.

"Jag tänker köra på som jag alltid gör. Dock tänker jag inte peka ut folk om jag inte har något att stå på."
- Ferry efter att ha fått munkavle av Skidskytteförbundet på grund av hans frispråkighet - bland annat i dopingfrågor.

"Man har fått lite förhållningsorder om att det inte är bra att prata om de andra i laget eller kritisera sina konkurrenter, det låter inte bra."

- Ferry efter att ha belagts med munkavle av det svenske skidskytteförbundet.

”Björn Lind kallar mig en mediahora. han skulle ha kört Zlatan-grejen och tackat ner till en sån här intervju”
- Om en intervju Ferry gjorde med Norrköpings-Tidningar.

"Det är bara ouppfostrat att bryta skidor och strunta i att prata med folk"

- Om att överdrivet visa känslor efter ett dåligt lopp.

"Ni kommer aldrig att få se mig stå och grina"
- Om att visa känslor efter ett dåligt lopp.

”Han skulle kunna åka förbi vallen och glömma att skjuta”
- Om att Carl Johan Bergman inte minns vad han gör under en tävling.

För mig får det gärna bli dödsstraff eller alla fall en upprepad pungspark för alla dopingbrott.

-I mejlintervju med Västerbottens Folkblad inför OS.

”De är nog glada och stolta. Annars brukar de mest vara rädda att man ska göra bort sig"
- Om vad människorna i Storuman känner efter OS-guldet.

”Man måste sjunga. Man kan ju inte stå där som fotbollslandslaget.”
- Om att han så gärna sjöng med i nationalsången på medaljpodiet i Whistler.

"Bara att bita tag i hans rövskägg"

- om att haka på tysken Wolf i stafetten.

"Jag är nöjd med det jag gjort, men det har inte räckt"

- om sitt eget VM.

"Jag får mejl om att ungarna leker skidskytte hemma i vardagsrummen"

- om det stora intresset för skidskytte.

”Bor man i Afrika och får sitt första kylskåp så är det ju en jättestor skillnad i livet. Ett andra, det är okej, men det behövs ju inte.”
Bara Björn Ferry kan komma på en sådan liknelse för att förklara att besvikelse inte är särskilt stor över missad medalj när man redan tagit en guldmedalj.

– ”Det tror jag inte. Han är som ett reptildjur, som en pytonorm som käkat en ko, så ligger han i tre veckor och bara jäser.”
Ferry – vem annars? – får sista ordet. Den här gången svarar han på frågan om Mattias Nilsson får svårt att sova efter sin genomklappning under skidskyttestafetten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0