"Vaccin gav visst skydd mot hivsmitta"

En artikel jag läste idag på vk:

 

"Ett experimentellt vaccin som skapats av två äldre vaccin gav ett visst skydd mot hivsmitta i ett stort test, rapporterar forskare i USA och Thailand enligt nyhetsbyråer.

Det nya vaccinet minskade smittrisken med 32 procent bland de 16 000 thailändare som deltog i studien. I placebogruppen smittades 74 personer av hiv mot 51 i den vaccinerade gruppen.

En del av det nya vaccinet är ett äldre, misslyckat aidsvaccin vid namn Aidsvax.

Forskarna kallar resultatet av testet ett "genombrott för hivvaccinsforskningen". Resultatet var oväntat och förvånar forskarna, som inte kan svara på varför vaccinet har effekt.

Den stora studien har anklagats för att vara oetisk och ett slöseri med pengar, eftersom ingen väntade sig att vaccinet skulle ha någon effekt alls.

Källa: TT"

Publicerad: 24 september 2009 kl 08.23



Jag undrar bara lite hur de gjorde utvalsgrupperna till de här experimenten. Vem ställer frivilligt upp och får hiv? Tankarna går ju självfallet, för mig iaf, till de grupper som är fattiga och har familjer att försörja och inte har något sätt att göra det på.

Känns inte som en studie som är etiskt försvarbar.

Självklart kan man vända på det och tänka på alla människor man kan rädda genom såna här studier, att det kan göra det försvarbart att utsätta 16 000 thailändare för hiv-smitta. Eller?

De jag tycker mest synd om som bär på hiv-virus, är barn som föds med det. Och det går ju inte att vaccinera dem, de har ju redan fått det liksom.

Jag vet inte vad jag tycker riktigt. Den första reaktionen är att detta är en konstig studie och att man borde kunna göra det på något annat sätt, som inte utsatte folk för hiv-smitta.

Men vad vet jag, jag är inte expert på området.

Någon som har någon åsikt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0