Ständigt detta pengabekymmer

Tänk så underbart det vore om man skulle ha mycket pengar. Då skulle man slippa krångla med diverse institutioner, eller vad man ska kalla dem.

Försäkringskassan och csn är det väl just nu som står överst på min lista.

För det första så har jag varit otroligt seg med att fylla i papprena på min csn-ansökan. Eller rättare sagt, studieförsäkran. Så den drog jag iväg för några dagar sedan.
För att sedan dagen efter få panik.
Jag har anmält till försäkringskassan att jag är sjuk, så förhoppningsvis ska jag få sjukersättning av dem. Men så började jag tänka, att då kanske de grundar SGI (sjukpenninggrundande inkomst) på mitt csn-bidrag.
Så då började jag fundera på att dra tillbaka på min studieförsäkran. Ännu säkrare blev jag när det stod på deras hemsida att SGI:n blir flytande eller hur de nu uttryckte det. Förstod det iaf som att jag inte skulle få ersättning om jag hade csn.

I panik ringde jag både mamma och moster, som hjälpte mig att läsa på försäkringskassans hemsida. Vilket mörker det skulle vara för den som inte har riktig koll på internet och språket.
Till slut verkar det vara så att man bara får SGI om man har csn.

Om jag har förstått det rätt så måste alltså jag ha ansökt om csn för att få min SGI som jag har fått under sommaren, som grundats på min lön.
Annars hade jag fått något dåligt basbelopp. Fast jag har ingen aning egentligen, det är bara en gissning.
Det är hemskt svårt det här med ersättning. Och hur löser de det försäkringskassan och csn? För om jag får pengar från försäkringskassan, så måste jag ju rimligtvis betala tillbaka till csn. Och kommer jag då ha tjänat för mkt, och inte få ta fullt lån?

Detta är ett mörker alltså.


Blir spännande att se hur det fortsätter.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0