Läget just nu..

Jag skriver här hur det är med mig just nu och vad som kommer att hända, så kan jag skicka hit folk att läsa så jag slipper förklara hela tiden.

Igår var jag hos läkaren.
Som väntat så har jag immunbrist, det var väl i princip redan fastställt.

Man har fyra typer av antikroppar i blodet, Ig G1, 2, 3, 4.
De angriper olika typer av bakterier och virus. Ettan är den vanligaste som angriper de flesta. Tvåan är den som främst skyddar mot pneumokocker och hemophilus influenzae, det som gav mig den svåra lunginflammationen i somras.

Det är tvåan jag har fel på. Jag har en liten sänkning i nivån av antikroppar, men de jag har fungerar inte som de ska. Så jag är extra mottaglig mot pneumokocker och hemophilus, alltså typ vanliga förkylningsbakterier. Fast för mig kan det alltså lätt bli värre än en förkylning.

Det värsta är att jag inte hade kunnat välja en sämre arbetsplats än den jag har. Barn har inget färdiga antikroppar mot hemophilus förrän vid fem års ålder. Alltså går den bakterien bara runt runt, och jag är mitt i det.

Läkaren (som förresten hade jobbat på huddinge sjukhus på immunologiavdelningen, så det känns som att hon hade rätt bra koll) frågade mig om jag hade tagit ställning till hur jag ska göra med jobbet. Jag sa att jag iaf ville prova jobba med barnen, eftersom jag har skaffat en utbildning och vet att det är det jag vill göra i livet. Och då sa hon något som nästan fick mig att börja gråta:

"Du är ung och stark och vet vad du vill. Då tycker jag att vi inom sjukvården ska ge dig en chans att prova"

Jag blev glad. I den mån det nu går att bli det. Ska börja med behandling hemma nu, två gånger i veckan. Spruta in gammaglobulin i kroppen. Det är gjort av andra människors blodplasma. Såna som är normala och har antikroppar. Jag ska få upp mitt immunförsvar på bara några veckor tydligen.

Känns bra att få veta vad det är och vad man kan göra åt det. Jag var ju redan inställd på att det skulle bli såhär, chocken fick jag ju i sommar när överläkaren på infektion trodde att det var såhär.

Men det blir trots allt bara på prov iaf. Om jag fortfarande får förkylningar som börjar sätta sig på lungorna så kan jag få minskad lungkapacitet. Och då måste jag byta jobb, för det känns ju inte vettigt att offra min hälsa. Men jag kan ju fortfarande använda min utbildning på ett eller annat sätt tänker jag.

Om någon är nyfiken på att läsa om det här på en enkel nivå, tex hur jag ska göra behandlingen, immunbrist.se

Sen söker jag febrilt efter information på nätet om det här lite mer ingående men jag hittar inte. Ge mig gärna tips?!

Ig G2 är det alltså som är mitt fel. Men även intresserad av immunförsvaret och alla Ig. Ig G M och A, har jag också fått på ett litet papper. Hjälp mig gärna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0