Världens bästa föreläsning

Vi har under det här året fått 1000 kronor per person för fortbildning. På jobbet alltså. Jag och tre till valde att gå på en föreläsning med Stefan Einhorn och Lou Rossling. Ni vet, han som har skrivit Konsten att vara snäll. Hon är förskollärare och föreläsare, och har också skrivit böcker. Kan börja med att hylla honom.

Oerhört bra föreläsning. Är svårt att använda ett ord för att beskriva föreläsningen. Han pratade dels om varför man ska vara en medmänniska. För sig själv, för sina medmänniskor och för omvärlden. Han pratade även om sympati och empati, m.m. Han pratade om gyllene regeln som han hade uppdaterat lite. Gyllene regeln 2.0 som han kallade den. Du skall bemöta andra som de vill bli bemötta. Typ. Någonting sådant.
Han talade även om möten, som vi upplever dagligen. Jag kommer inte riktigt ihåg allting som han pratade om, bara att det var helt sjukt bra. Och att jag blev så inspirerad att dagligen fungera som en god medmänniska. Många skulle behöva gå på den där föreläsningen.

Lou Rossling var otroligt engagerad. Verkligen duktig hon också. Hade ett annorlunda upplägg, och pratade fritt. Det var väldigt roligt, vissa kommentarer som hon berättade som kom från barnen. Som man känner igen =) Är full av beundran  för henne som vågar berätta om saker som hon gjort som är lite tvivelaktiga. Det som fastnade av hennes föreläsning var de två vargarna man har inom sig. En hämndlysten, elak och ilsken varg och en förlåtande, snäll och god varg. Sen är det upp till var och en vem man matar. Gissa vilken som är rätt att mata? Men det är ju inte alltid lätt att komma ihåg att mata rätt varg.

Jag skrattade och jag grät under kvällen. Hade kunnat lyssna en hel dag. Fantastiskt. Är riktigt glad att jag gick dit! Nu måste jag försöka sova, ska öppna i morgon. 6.30. Usch. God natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0