Fläktmontering

Jag köpte en fläkt för några veckor sen. Öppnade den samma kväll som jag köpte den, men insåg att jag skulle bli tvungen att montera den så jag stängde kartongen igen. Men i morse var det så varmt att jag bestämde mig för att trots allt montera ihop den.

Jag hatar instruktionsböcker, det är för töntar. Det ska vara en liten utmaning. Oftast går det bra, ibland går det mindre bra. Som när jag skulle använda min matberedare.

Fattar inte att de behöver göra en instruktionsbok tjock som en tegelsten för att sätta ihop en fläkt. 23 språk - de måste räkna med att sälja bra.

Det jag tyckte var roligast med alltihop var det de kallade för "viktiga säkerhetsanvisningar"

Här är några höjdare:

  • "Använd inte fläkten utan de främre och bakre skyddsgallren på plats. Rör inte vid de roterande fläktbladen med någon kroppsdel. Detta kan orsaka kroppsliga skador.
  • Stoppa inte in fingrar, pennor eller andra föremål i gallren när fläkten är igång."

Även "driftsanvisningar" gjorde att jag smålog:

"Hastighetsknapp
Fläktens hastighet styrs genom att du vrider på hastighetsknappen. Siffran anger vilken av de tre hastigheterna som är i funktion:

0 = Av;         1 = Låg;
2 = Medel;  3 = Hög."

Tror de på riktigt att man är dum? Den som inte kan lista ut att eftersom pilen pekar på 0 så är inte fläkten på, och att det ökar med siffror, den lär ju inte ens ha listat ut vad en fläkt är till för.

Men sen, helt plötsligt, så verkar det som att instruktionsboksförfattaren har bytts ut. Till någon snubbe som inte är så pedagogisk utan istället vill stila.

"Oscillering
För att fläkten ska oscillera, trycker du ned kontrollknappen för oscillering som sitter högst upp på motorhuset. För att stoppa oscillering, trycker du ut knappen."

Eller så var författaren bara allmänt förtjust i ordet "oscillering". Det används ju trots allt tre gånger i en mening. För det är väl inte ett ord som används så ofta, eller har jag bara ett torftigt ordförråd?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0